Jávorszky Béla Szilárd interjúja.
A népzenei revival pionírjainak egyik legkiválóbb prímása. Bár Budapesten született, abszolút hiteles falusi gyökerekkel rendelkezik, hisz élete első tizennégy évét főleg egy Tolna megyei községben, Ozorán élte le, ahol a nagyszülei nevelték. Amikor a hetvenes évek elején középiskolásként felkerült a fővárosba, jókat mosolygott a vidéki létre vágyó pesti srácokon. Közben meg két kanállal falta a nagyvárosi létet. De Porteleki Lászlónak (1957) hamar rá kellett jönnie, ha meg akarja állni a helyét a világban, akkor épp az Ozorán megélt hagyományból és emlékekből kell táplálkoznia. 1976-ban megalapította a Tékát, melyben 1990-ig húzta. Később a Honvéd Művészegyüttes zenekarának prímása lett, 1998-tól pedig a Muzsikás tagja. Tíz éve hozta létre saját zenekarát, a Fonóban egykor rendszeresen táncházat is tartó Porost, mely úgy mereget a múltból, hogy közben előre mutat.
Fonó 25
Idén ősszel ünnepli negyedszázados fennállását a népi kultúra városi továbbélésének, megőrzésének fellegvára, a Fonó Budai Zeneház. A Mandiner ebből az alkalomból exkluzív sorozatot közöl az intézmény szellemiségét képviselő kulturális szereplőkkel, akik maguk is a közös gyökereinkből táplálkozó magyar és külföldi népzene, néptánc, az (etno)jazz és világzenei irányzatok kiváló művelői.
Állítólag bakfis lányok nyomában jutottál el először táncházba. Hogy is történt ez?
Ozorán nekem a kétsoros kabát, a kucsma, a kisbakancs, a nagymama által kötött ruhák természetesek voltak, ahogy a falusi bálok, lakodalmak is. Akkoriban a faluban még sváb rezesbanda és magyar zenekar is működött. Dédnagyapám négyéves koromban készített nekem citerát, azon kellett kísérnem őt tollfosztó bálokon meg kukoricatöréseken. Amikor kamaszként felkerültem a fővárosba, csak úgy faltam a pesti létet. Hisz mint minden vidéki srác, én is erre vágytam. Aztán valamikor 1974 őszén történhetett, hogy a barátommal bepróbálkoztunk két csinos lánynál. Kérdezgettük, nem ülünk-e be a Pingvinbe? Mire legyintettek, hogy ők annál a lepattant presszónál sokkalta jobb helyre tartanak. Nyomukba szegődtünk, a Móricz Zsigmond körtéren felpattantunk a villamosra, végül egy számunkra ismeretlen épület előtt szálltunk le. Kiderült, a Fővárosi Művelődési Ház az, odabent történetesen a Muzsikás húzta. Épp dunántúli táncokat tanítottak, így zömükben számomra ismerős dallamok szóltak. Odabent összefutottam a magyartanárnőmmel, meglepődve kérdezte, mit keresek ott. Hát, azt a szőkét, meg azt a vöröset – válaszoltam. Meg hogy annyira már nem is érdekesek. Azzal odahúzódtam a zenekar mellé. Szünetben Csoóri Sanyi odajött, látta, új vagyok, kérdezte, tudom-e, hogy mit játszanak? Mondom, persze, ismerem ezeket. De ezt és ezt a dallamot másként játsszátok, mint nálunk. Én már csak tudom, hisz a Béres vagyok, béres a dédnagyanyám egyik kedvenc dala volt, arra aludtam el rendszeresen gyerekkoromban. Sanyi megrökönyödve nézett. Nyilván nem ehhez volt szokva. De aztán sört rendeltünk, és beindult a barátkozás.